fredag 26 december 2008

Med mer tid och mer information har jag beslutat mig för att förändra bloggens natur. Istället för att prata om böcker och liknande tänker jag följa den teknologiska utvecklingen och vår övergång ifrån en typ 0 civilisation till en typ 1 civilisation (http://en.wikipedia.org/wiki/Kardashev_scale ). Insperationen kommer ifrån Michio Kaku som menar att han ser tecken för denna övergång dagligen i tidningarna, det borde därför kommenteras och sparas offentligt enligt mig.  

Eftersom utvecklingen av artificiell intelligens brukar kopplas till transhumanism och detta i sin tur är kopplat till medvetandefilosofi kommer jag även prata om det. Själv är jag monist och tror inte på någon form av en själ eller liknande, vilket kan vara bra att ni känner till då ni läser bloggen, givetvis kommer argument för monism att komma upp med bloggen. 

Tidigare har jag ej sett någon blogg som bara behandlar dessa ämnen så det fyller ett tomrum i bloggosfären (vad jag känner till).

Hoppas ni tycker om förändringen!

Inga kommentarer: