måndag 28 juli 2008

Kunskapluckornas Gud - paranormala fenomen?

Min flickvän råkar tycka om programmet "Paranormal state" väldigt mycket och personligen stör jag mig väldigt mycket på det av ett flertal orsaker. Det som kanske stör mig mest är den kristna attityden som finns i programmet.

Ryan Buell (programledaren) skvätter vigvatten, skyddar sig med kors, tillber ärkeängeln Mikeal om skydd, ger kristna begravningar och försöker kämpa mot diverse demoner.

För en människa med kritiskt sinne kommer programmet verka som ett kluster med mycket diffusa sammanhang som sedan klipps ihop för att verka mer sant. Jag tror personligen inte på spöken eftersom det inte finns nog med bevis för stunden. Måste bevisas vetenskapligt innan jag omfamnar det - litar inte på diverse historier och svårförklarliga situationer.

Varför jag skriver om detta är för att påpeka en viktig sak. Även om det existerar andar innebär inte det att metafysisk naturalism och ateism måste vara fel. Att förklara saker med okänd orsak med Gud är någonting som funnits väldigt länge, dock så stämmer det inte. Kanske det är en psykologisk funktion hos människan att vilja förklara och förstå allting och därav gör många detta felet. Då människor inte kände till hur blixar uppstod förklarades det med Tor. Då den biologiska världen saknade förklaring förklarades det ett mirakel.

Om det en dag skulle visa sig att andars existens bevisas innebär inte detta att Gud finns eller att någonting högre än naturen existerar. Om kroppar uppstått genom evolution, vem vet hurvida "andar" av okänt material kan uppstå genom samma process?

En mängd av konstiga ljud och skuggor är inte orsak nog för att Gud skall vara sann. Frågan om Gud är en rationell fråga och inte en emotionell fråga.

Inga kommentarer: