lördag 26 juli 2008

Recension: The open society and Its Enemies vol.1

Jag hade stora förväntingar inför denna bok, Popper gör upp med Platon, 214 sidors rond. Efter att ha läst boken måste jag höja Poppers arm och förklara Platon besegrad.

Popper angriper Platons åsikter på alla möjliga sätt och undersöker grundligt vad som gav upphov till hans anti humanitära ståndpunkter och får en att bli helt övertygad om att det öppna samhället är och alltid kommer att vara överlägset det slutna.

Platon är en man som förgiftat vår civilisation under en mycket lång - giftet heter världsförakt. Platon föraktade den ständigt pågående förändringen inom det öppna samhället och ansåg att all förändring är negativ - eftersom det är en förändring utav kopian av det "himmelska idealet" (formulerat med egna ord). För att samhället skall vara ett gott samhälle enligt Platon måste det likt konstnärens verk spegla de eviga och himmelska idéerna. Arrest all change förklarar detta mycket väl.

Som med alla böcker har även denna sina svaga sidor. Jag tyckte inte om Poppers betvivlan utav Laissez Faire staten eftersom han inte nämnde några goda skäl. Att skolplikt och en skola som tillhör en allmän sektor på något sätt är en nödvändig sak för att bevara och upprätthålla en demokrati håller jag inte med om. Hurvida detta är privat eller allmänt verkar helt ovidkommande - eller så är det tvärtom. Att minimera statens uppgifter leder nog snarare till en försvåring utav omvandlandet av en demokrati till en totalitär stat.

Jag kan knappt bärga mig tills jag har möjlighet att läsa den andra volymen där Popper gör upp med Hegel och Marx.